همشهری -پریسا نوری: روز گذشته محور بحث نمایندگان مردم در سیصدوهفتادوهفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، ناوگان حملونقل عمومی بهویژه اتوبوسها بود. بنا به دستور جلسه، مجمع عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران برگزار شد و اعضای پارلمان شهری این سؤال را مطرح کردند که مدیریت ششم شهری چه تعداد اتوبوس تحویل گرفته است و اکنون ناوگان اتوبوسرانی در چه وضعیتی قرار دارد. در این زمینه احمد قیومی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی توضیحاتی ارائه داد.
خرید ۱۸۰۰ دستگاه در دوره ششم
از سال۱۳۸۵ تعداد اتوبوسها، مینیبوسها و ونهای تحویل دادهشده به شرکت مشخص است. ۶۰۸دستگاه در سال۱۳۸۶ از وزارت کشور تحویل گرفتیم و خرید مستقیم شهرداری تهران هم ۲۵۰دستگاه بود. در ابتدای دوره ششم مدیریت شهری هم تعداد اتوبوسهای ناوگان ۲ هزارو۳۹۰دستگاه بود که تنها یکهزارو ۷۶۵ دستگاه اتوبوس فعال بود. حالا با گذشت ۴ سال تعداد اتوبوسهای ناوگان ۵ هزارو ۵۷۰ دستگاه است که ۳ هزارو ۲۰۰ دستگاه فعال است. ۱۸۰۰ دستگاه در این دوره خریداری شدهاست.
خروج اتوبوسهای فرسوده
اینکه آمار ۳ هزارو۲۰۰دستگاه اتوبوس یا یکهزارو ۸۰۰ دستگاه اتوبوس خریداریشده فعال با اختلاف ۳۰۰ تا ۴۰۰دستگاه اتوبوس در طول این ۴ سال اعلام میشود، به این دلیل است که با ورود اتوبوسهای جدید، دستگاههای فرسوده قبلی از رده خارج شدهاست.
بازسازی ۶۸۰ اتوبوس در ۴ سال
تعدادی از اتوبوسهای جدید تا پایان سال وارد خطوط خواهند شد. شهردار تمام تلاش خود را برای نوسازی ویژه خطوط بیآرتی انجام داده است. در همین حین ۶۸۰دستگاه اتوبوس نیز بازسازی شدهاست.
ترخیص ۲۰ اتوبوس از گمرک
تکلیف برنامه چهارم توسعه ۶هزارو۵۰۰دستگاه است. ما با این عدد فاصله داریم؛ اما مسیری که در شرکت واحد اتوبوسرانی دنبال شده، ویژه است. ۳۹۰دستگاه اتوبوس برقی وارد خطوط شده و ۱۱۰دستگاه اتوبوس نیز تا پایان سال به تهران میرسد. درحالحاضر ۲۰دستگاه در گمرک در حال ترخیص است. با اضافهشدن اتوبوسهای بیآرتی وضعیت بهتر خواهد شد؛ چون خطوط بیآرتی به یکهزارو۲۰۰دستگاه اتوبوس نیاز دارد. در طول این سالها تعدادی از اتوبوسها فرسوده و از ناوگان خارج شدند و با خریدها بخشی از کمبودها جبران خواهد شد.
تحویل ۱۰ اتوبوس برقی تولید داخل پس از ۳ سال
پس از سالها قرارداد تولید اتوبوس برقی داخلی منعقد شد و روز سهشنبه آینده ۱۰دستگاه اتوبوس برقی تمام داخلی تحویل گرفته میشود. این قرارداد ۳ سال پیش منعقد شده و بهتازگی اعلام کرده اند که ۱۰دستگاه تحویل میدهند. امیدوارم تا پایان سال با ورود اتوبوسهای بیآرتی و اتوبوسهای برقی به هدف پیشبینیشده در برنامه چهارم نزدیکتر شویم.
لزوم نوسازی ناوگان
زیاندهشدن شرکت بهدلیل استهلاک اتوبوسهاست. براساس آمار هر ۶سال اتوبوسها مستهلک میشوند و همین باعث میشود که ۸۰درصد زیان شرکت به استهلاک اتوبوسها اختصاص یابد. اگر فرایند نوسازی ادامه پیدا نکند، ۶سال دیگر مجددا با این چالش مواجه خواهیم شد. با تنظیم نوسازی ناوگان، به اندازه ۸۰درصد از زیاندهی شرکت جلوگیری خواهیم کرد.
تقدیر از خرید اتوبوس برقی
مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیطزیست و خدمات شهری: افزایش تعداد اتوبوسها بر اساس مصوبات شورای شهر و ورود اتوبوسهای برقی به ناوگان، تحولی مهم در حملونقل عمومی تهران ایجاد کرده است. تلاش شهرداری در برقی سازی اتوبوسرانی کار ارزشمندی است.
رکورد شکنی در خرید ناوگان اتوبوس
سیدمحمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران:شهرداری تهران یکهزارو۸۱۹دستگاه اتوبوس و مینیبوس بدون کمک دولت خریده است؛ این درحالیکه در دوره پنجم ۱۲۳اتوبوس، ۱۳۰مینیبوس و ۸۳اتوبوس بخش خصوصی خریداری شده است. از سال۱۳۸۴ تا سال۱۳۹۶ شهرداری یکهزارو۵۴۰دستگاه اتوبوس خریداری کرده و از این تعداد یکهزارو۱۰۰دستگاه اتوبوس بیآرتی بوده است. در کنار آن ۳ هزارو۹۶۸دستگاه اتوبوس را نیز دولت خریداری کرد و به شهرداری تحویل داد. سخاوتمندترین دولت نسبت به شهرداری تهران دولت آقای احمدینژاد بود. در دوره قبلی ۳۳۶دستگاه اتوبوس و در دوره ششم مدیریت شهری ۲۷۱دستگاه اتوبوس توسط دولت تحویل داده شد. یکهزارو۸۰۰دستگاه نیز توسط شهرداری خریداری شده است. برنامه روی کاغذ ۷ هزارو۵۰۰دستگاه بوده؛ اما به همین نسبت که اجرا شده، باید با دورههای قبل مقایسه شود.
مدیریت دولتی پاسخگو نیست
سیدجعفر تشکریهاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورا:طبق برنامه چهارساله شهرداری باید ۷ هزارو۵۰۰دستگاه فعال در ناوگان تأمین میکرد، اما در این دوره تعداد اتوبوسهای خریداریشده به یکهزارو۸۰۰دستگاه رسیده و فاصله زیادی با تعداد پیشبینیشده دارد. شهرداری تهران بیش از ۵ هزار دستگاه قرارداد بسته و یکهزارو۵۰۰دستگاه بهدست شهرداری رسیده است. روی کاغذ قراردادها منعقد شده و درست است و همکاران در شرکت واحد اتوبوسرانی تلاش زیادی انجام دادند؛ اما تجربه نشان داده که مدیریت دولتی پاسخگو نیست
نظر شما